2012-03-11

Pinterest: virtualus iškarpų sąsiuvinukas


Anglų kalba Pinterest paaiškinti galima labai greitai: virtual pinboard. Vis dėlto lietuviškoje realybėje nesu mačiusi tokio dalyko kaip pinboard ir apie tai įsivaizduoju tik labai abstrakčiai: toks prie sienos tvirtinamas dalykas, panašus į mokyklinę skelbimų lentą, skirtas pritvirtinti svarbius, brangius, įkvepiančius dalykėlius. Tai Pinterest ir siūlo.
 Bet šis tas šia tema man į galvą šauna ir iš lietuviškos realybės, ypač tai turėtų būti pažįstama mano kartai ar su ja reikalų turėjusiems: pamenate mergaičių iškarpų sąsiuvinius, pilnus garsenybių nuotraukų iš žurnalų? Rodos, esu šį tą panašaus mačiusi ir pas vaikinus automobilių tema... Kartais panašiai mamos klijuodavo į sąsiuvinius receptus ar naudingus patarimus ir panašiai.

Pinterest siūlo iš esmės tą patį, ką šie du vienas į kitą panašūs dalykai, tik virtualioje erdvėje: čia galite susikurti neribotą kiekį lentų savo pinams (arba iškarpų sąsiuvinukų), juos pavadinti, apibūdinti, tada, naudodamiesi gana paprastu ir patogiu įrankiu, įkėlinėti į atskiras lentas jums patikusius vaizdus.

By A. Wood
Nors paveikslėlyje nurodytas teiginys nėra visiškai teisingas (čia skelbiama, kad moterys sudaro 59% Pinterest vartotojų - tiesa, formuluotė apima tik tam tikrą moterų dalį, tad lieka neaišku, ar tik tokios moterys ten lankosi, ar kitos į tuos 59% neįeina), vis dėlto permetus akimis Pinterest turinį tampa aišku, jog virtualus iškarpų sąsiuvinis tematika panašus į popierinius: čia vyrauja mada, receptai, interjero detalės, "pasidaryk pats" niekučiai ir panašūs "moteriški" dalykai.

Pirma mintis, šovusi galvon, kai išvydau Pinterest, buvo maždaug tokia: kam internetui dar vienas dalinimosi paveikslėliais servisas? Vis dėlto, lyginant su konkurentais (man žinomi būtų Tumblr ir Weheartit), Pinterest turi šiokių tokių privalumų. Tumblr jis lenkia komentarų po paveikslėliu galimybe ir tuo, kad net daugybę kartų "repininus" paveikslėlį, išsaugomas originali nuoroda į šaltinį - Tumblr ją labai lengva pašalinti kaskart persispausdinant į savo tinklaraštį. Lyginant su Weheartit, aktuali išlieka ta pati galimybė komentuoti ir realus nuotraukų srautas, šiek tiek pažangesnis nei esantis Weheartit. Be to, ne toks rožinis puslapio dizainas šiek tiek praplečia potencialią auditoriją. Tumblr, tiesa, turi didesnį komunikacijos pasirinkimą: Pinterest nesuteikia galimybės bendrauti asmeninėmis žinutėmis, talpinti klausimų ir atsakymų viešai ir taip toliau. Kita vertus, jis perkelia akcentą nuo nuolatinio srauto, prie visumos: tai yra, jei Tumblr, o ir nemaža dalis tinklaraščių bei kitų virtualiųjų socialinių tinklų yra paremti nuolatiniu naujienų skelbimu ir susitelkia į srautą, Pinterest skatina kurti archyvą, kur seniau priklijuoti paveiksliukai yra tokie pat svarbūs kaip nauji.

Pinterest, nors dar labai jaunas ir prieinamas tik su pakvietimais*, jau spėjo susilaukti nemažai įvertinimų virtualioje erdvėje ir apskritai, skaitant jo recenzijas, kyla įspūdis, kad jis lyg naujas kietas vaikis mokykloje: mažai kas su juo šnekėjosi, ne visi yra tikri, kuo jis toks šaunus, bet niekam nekyla dvejonių, kad jis tikrai šaunus. Ar vaikis išliks šaunus laikui bėgant, pamatysime, tačiau Pinterest jau gali pasigirti net ir pirmuoju nesusipratimu (skandalu pavadinti neišeina, nes praėjo per tyliai), mat "pragyvenimui užsidirba" keisdamas kai kurias nuorodas taip, kad šios rodytų į prisegtą daiktą parduodančias parduotuves. Kitaip tariant, randate kažkur internetuose gražią lempą. Prisisegate prie savo lentutės Pintereste, 101 žmogus pamato, palaikina, tada persisega prie savo lentos, tada pamato dar 100 žmonių ir staiga brakšt - ant jūsų lempos kampo atsiranda kaina, o paspaudę galite ją įsigyti. Taip netyčia tampate reklamos įrankiu, už ką pinigėlius pasiima Pinterest.

Žinoma, ši socialinių tinklų rinkodaros problema - sena kaip... virtualieji socialiniai tinklai. Ir galvojant apie panašias diskusijas, matyt, greičiausiai prieš akis stoja Facebook, kuris nuolat gauna per kuprą už nemeilę savo vartotojams. Kol kas įdomiausiai idėja, kurią temo girdėti šia tema - kad Facebook turėtų mums mokėti už tai, kad uždirbame jam pinigus. Man čia kyla asociacija su melžiamomis karvėmis. Aš ne ūkininkė, nė karvės iš arti padoriai nesu mačiusi, bet va ką man pasakojo: šiuolaikinės melžimo mašinos yra padarytos taip, kad karvutės norėtų būti melžiamos: kai jos ateina "nusimelžti", gauna kažką skanaus paėsti, be to, visas procesas atliekamas neskausmingai ir maloniai bei greitai, todėl karvutės noriai eina melžtis pačios. Karvutė laiminga, nors yra apvagiama - iš jos paimamas pienas. Kita vertus, karvutė už tai kažką irgi gauna (skanėstą ir palengvėjimą tešmenyje). Kam iš to daugiau naudos? Žinoma, kad melžimo aparato savininkui. Bet ar pati karvė apsitarnautų tokia pačia kokybe, jeigu nebūtų aparato? O gi ne.

Rodos, panašia schema veikia ir socialinių tinklų rinkodara: duoda mums morką, kad leistumėmės melžiami ir neštume pelną. Vis dėlto ant melžimo aparato užlipame patys, savo noru, o nuosavo Facebook irgi nesusikonstruojame, tad ar turime teisę į pretenzijas? Vieno atsakymo čia nėra.

Taip pat Pinterestest man įdomus tuo, kad labai puikiai atliepia vieną medijų teoretikų senokai keliamą idėją, kurią paskiausiai perskaičiau Lev Manovich knygoje "Naujųjų medijų kalba": naujosios medijos atkartoja senąsias, jas patobulindamos. Sakyčiau, Pinterest yra puikus to pavyzdys. Bet tai jau kita istorija, reikalaujanti atskiro įrašo, kuris, manau, bus.

* Jei norėtumėte pakvietimo, kokiu nors būdu palikite man savo elektroninį paštą - mielai padėsiu.

Papildymas, kuris šiek tiek keistų visą pranešimo toną, bet tegu lieka pabaigai, kaip gardi vyšnaitė skaitantiems vėliau. Pasirodo, Pinterest biografiją temdo dar vienas šešėlis, ačiū už nuorodą G+ komentaruose, atvedusią štai čia, o iš ten, į originalų tekstą, pateikiantį štai tokią išvadą: Pinterest, mainais už tai, kad galite naudotis juo, palieka jums netik atsakomybę už autorinių teisių pažeidimus, kuriuos padarysite prisiklijuodami kažką savo lentutėje, bet ir įpareigoja traukti iš bėdos jų sėdimąją, jeigu kiltų teisinės problemos. Žodžiu, šis socialinis tinklas, tęsiant karvutės metaforą, ne tik ima jūsų pienelį mainais už morką, bet mainais už tą pačią morką dar ir užstatė jus kreditoriams kaip paskolos už melžimo aparatą atidavimo garantą.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą