2012-08-14

Rusijos glūduma dvelkiantis Lietuvos sostinės viešasis transportas

"Visi šiandien juos tik ir graibsto..." - Palingavo galvą kioskelio darbuotoja, seikėdama man tris viešojo transporto bilietus. Pati savo akimis mačiau, kaip prieš mane pirkusiam vyriškiui ji šių atskaičiavo visus 30. Vėliau, jau važiuodama Vilniaus troleibusu, pamačiau ekrane antraštę, skelbiančią, jog kioskuose trūksta viešojo transporto bilietų ir supratau, kad anas mane nustebinęs vyriškis, greičiausiai, buvo dar visai nekaltas atvejis.

Vėliau bevažiuojant į troleibusą įšoko du turistai milžiniškomis kuprinėmis. Jie ilgai susidomėję tyrinėjo metalinį raudoną komposterį, o galiausiai jiems bilietus teko pažymėti, mat patys taip ir neįminė šio prietaiso paskirties.

Ne vilniečiams reikėtų pasakyti, kad čia kalba eina apie tą raudoną metalinį daiktą su spygliulais, kurį aš pati, pirmą kartą atvažiavusi į Vilnių, norėjau nusifotografuoti ir grįžusi į Kauną parodyti visiems kaip visišką antikvarą. O vilniečiams, matyt, reikėtų paaiškinti: aš tokio daikto nuo kokios aštuntos klasės nebuvau mačiusi.

Apskritai, pagalvojus apie Vilniaus viešąjį transportą, ypač turint galvoje rytoj įsigaliosiančią naują jo tvarką, atrodo, kad jį tobulinantys žmonės turi kažkokį mistinį tikslą, kurio atkakliai siekia, tačiau tas tikslas yra toli gražu ne padaryti keliones autobusais ir troleibusais lengvesnes. Įdiegdami visokias brangias naujoves jie, rodos, negalvoja, kaip šie dalykai veiks praktiškai.

Pradėkime nuo to, kad nors Vilniaus stotelėse pilna žemėlapių su maršruto schemomis, toje milžiniškoje raizgalynėje trūksta vieno mažulyčio, bet esminio taškelio: JŪS ESATE ČIA. Esu žiūrėjusi į tą schemą, kuri ir taip yra ganėtinai nesuprantama, kokias penkias minutes, jausdama, kad atsakymas, kurį noriu iš jos išgauti, yra kažkur čia pat, bet taip ir nesugebėdama suvokti, kur, po galais, yra stotelė, kurioje šiuo metu esu.

Sakykim, kad vilniečiai tokių problemų neturi, mat kur važiuoja puikiai žino. Tačiau kaip, o kaip gi kokiai bobutei reikėtų kažką įspitrinti toje prašmatnioje, keliomis spalvomis rodančioje švieslentėje, kurioje prieš saulę nesimato visiškai nieko, o likusiu metu tas sudėtingas ant operacinės sistemos veikiantis daiktas mėto lenteles, klaidų pranešimus ar tiesiog nerodo apskritai nieko?..

Visiems technikos mylėtojams, kurie į bet kokius priekaištus apie naująją viešojo transporto tvarką Vilniuje kartoja, kad čia niekam nepatinka permainos ir reikia tik priprasti, noriu pasiūlyti atvažiuoti į Kauną. Negarantuoju, kad kaip ir aš iš kitos gatvės pusės galėsite pasižiūrėti, kada reikiamas troleibusas, mat tam reikia neblogo regėjimo, tačiau net ir sningant, lyjant, šviečiant akinančiai saulei ir/arba siaučiant škvalui, jūs galėsite be jokio vargo įžiūrėti tas dideles oranžines raides, kurios neturi keturių spalvų, tačiau, po perkūnais, rodo, ką reikia.

Toliau grįžkime prie tos naujosios transporto sistemos. Jau neverta nė sakyti, kad Vilniuje per pusvalandį beveik niekur nenuvažiuosi. Todėl tai, kas pavadinta "daugiau galimybių keleiviams" tėra viešojo transporto kainų kėlimas, su galimybe to išvengti nedidelei daliai žmonių, kurie visur turi važiuoti su persėdimais ar kurių kelionės trunka gana trumpai. Taip pat neverta išsiplėsti apie tai, kad perpildytame Vilniaus viešajame transporte irtis prie komposterio šaukiant, kad sorry, nenumatei kamščio ir sorry, reikia pažiūrėti, ar dar nesibaigė tavo bilietuko minutės, yra ne tik labai sudėtinga, bet ir pavojinga gyvybei... bet apie tai vėliau.

Todėl vien tai, kad žmonės, net pažadėjus jiems nemokamai pakeisti korteles, masiškai šluoja bilietėlius, yra geriausias pavyzdys, kad ši sistema yra sukurta kam tik nori, tik ne viešojo transporto keleiviams. Vėl gi, belieka priminti apie Kauną, kuriame popierinių bilietų nebėra jau mėnesį. Taip, dabar troleibusai ir autobusai ilgiau stovi stotelėje, mat daug kas perka bilietus iš vairuotojo, tačiau kadangi niekas jokių "pagerinimų" neįvedinėjo, o tą Vilniuje išreklamuotą galimybę persėsti irgi davė, net ir 7 litų e-bilieto kortelės kaina nepasirodė tokia jau bjauri. Nekalbant jau apie tai, kad mėnesinius bilietus kauniečiai patogiai žymėjo pridėdami prie pypsinčio komposterio nuo pat pernai, kai buvo įvesta lipimo pro priekines duris tvarka.

Ji, Kaune, beje, taip pat prigijo puikiai - niekas nepyko, vairuotojai su durimis žmonių, lipančių per neteisingas duris taip pat negaudė. Bet čia prieiname prie dar vieno - esminio - skirtumo tarp Kauno ir Vilniaus viešojo transporto. Vilniuje juo tiesiog važinėja labai nemalonūs žmonės.

Nežinau, ar taip yra todėl, kad į Vilnių kasmet atkeliavus didžiuliams srautams abiturientų iš nedidelių gyvenviečių, tiesiog nėra kritinės masės, besilaikančios viešojo transporto etiketo, ar čia koks senas vilnietiškas bruožas, o gal tai dėl didelių spūsčių, bet Vilniaus viešojo transporto keleiviai yra išskirtinai nemalonūs ir nemandagūs - tai liečia tiek abejingus nepaeinantiems senukams studentus, tiek akiplėšiškus pensininkus.

Visa tai susumavus turime situaciją, kuri man primena gūdų Rusijos užkampį, o ne europietiškos šalies sostinę. Ir tai nesusiję su technologijų baime ar kitais dalykais - kad tai suprastumei, užtenka pažiūrėti į Kauno pensininkus, su vairuotojo pagalba bežyminčius savo e-bilieto korteles.

9 komentarai:

  1. teisingos pastabos. niekad nemėgau Vilniaus viešojo transporto, nepalyginsi kaip tvarkingai viskas veikia Kaune ar Klaipėdoj (nors ten srautai ir žymiai mažesni).

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. ...kita vertus, dėl to ir veikia geriau, kad srautai mažesni.

      Panaikinti
  2. suprask dabar, kad jeigu važinėju vilniaus viešuoju transportu tai esu nemalonus žmogus? o kai kaune šešis metus važinėjau buvau malonus :D ir žinoma kai turistai nesupranta "raudonojo" paskirties pirmą kartą naudodamiesi vilniaus transportu yra baisu, bet kai pencinykai žymi kauno transporte su vairuotojo pagalba tai yra smagu :)
    p.s. esu ne kartą rodęs kaip atsižymėti tiek vilniuje tiek kaune tiek užsieniečiam tiek pencininkam
    p.p.s siūlau pasižiūrėti tvarkaraštyje kiek toli galima nuvažiuoti per pusvalandį, ypač ne piko metu
    ačiū, pralinksminot

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Jeigu nesate nemalonus žmogus ir mandagiai elgiatės, nematau reikalo ne sau skirtus epitetus ir nuopelnus prisiskirti - labai paprasta. :}

      Smagu, kad vairuotojai padeda, o keleiviai noriai mokosi - tad taip, smagu. Antrą kartą, manau, pagalbos ir nereikės, mat tai, beje, Kaune padaryti irgi gerokai paprasčiau nei Vilniuje. ;}

      O problema ne tame, kad turistas raudonu daiktu nemoka naudotis - nors tai irgi kiek nejauku, kai kalba eina apie sostinę. Bet tai, kad šis reikalas seniausiai galėjo būti pakeistas ir yra vis dėlto siaubingai nepatogus.

      Ačiū, esu pakankamai važinėjusi Vilniaus transportu ir maždaug žinau, kiek ten kuri kelionė trunka. O pikas, manau, dėl to ir pikas, kad tuo metu važiuoja absoliuti dauguma žmonių, nemanote?

      Panaikinti
  3. epitetų aš sau neprisikiriu, man nesuprantama kaip galima tokia apibendrinta fraze vadint vilniaus viešojo keleivius.
    paprastumas ir patogumas priklauso nuo įpročių. siulau pas senyvo amžiaus žmones paklaust ar jiem patogiau senuoju komposteriu žymėtis bilietus ar naujuoju.
    įdomu tas atstumas "beveik niekur", nes man pvz atstumas nuo stoties iki šeškinės yra pakankamai didelis.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Nes kalbu apie daugumą ir bendrą vaizdą, aiškiai nurodydama kriterijus. Jei jų neatitinki, nelaikai savęs nemaloniu keleiviu, ir tiek. Nesunku suprasti, manyčiau.

      Vaje, na čia jau blusinėjimasis totalus prasideda. Nauji komposteriai rodo datą ir transporto numerį, todėl nereikia su piktu kontrolieriumi aiškintis, jeigu kreivai pasižymėjo. Naujiems komposteriams užtenka vienos rankos ir nereikia atlikinėti kelių veiksmų, tik įkišti ir ištraukti bilietėlį. Jie kartais, tiesa, užsikerta, bet tai pakankamai retas atvejis palyginti su sulūžusiais komposteriais. Tad manau, jog yra objektyviai patogesni, jau nekalbant apie vieną paprastą veiksmą, kai užtenka kortelę priglausti. Tad tai objektyviai modernesnė ir veiksmingesnė žymėjimo priemonė, nežinau, ko dar čia klausti reikia.

      Nuo stoties iki saulėtekio - nenuvažiuosi, į Fabus - iš viso valanda, į Šeškinę, manau, tik jei ne kamščiai, jau nekalbant apie Lazdynus ir panašias tolimas vietas. Ir čia reikėtų suprasti, kad kalba eina ne apie maždaug pusvalandį, o lygiai. T.y. jei užsidegė raudona ir važiavai 34 minutes, jau žymėk antrą bilietą. Smagu? Man atrodo, kad ne.

      Va Kaune, tuo tarpu, iš tiesų visur galima nuvažiuoti per pusvalandį net ir piko metu, tad sistema čia būtų gana suprantama. Tik iš kauniečių, laimė, niekas taip tyčiotis jų keliones matuodamas nenori.

      Panaikinti
  4. Roma, Italijos sostinė, kone Europos civilizacijos lopšys. Kai ten įlipau į autobusą ir neveikė elektroninio bilieto komposteris, vietiniai paaiškino,kad tiesiog paimi rašiklį ir užrašai laiką ir datą ranka nuo kada važiuoji :) O čia kalbat apie raudonus mechaninius komposterius kaip apie blogį. Normalus tai daiktas ir veikia užtikrintai, patikimas ir ilgaamžis. Tai kad technologijas sukiša į autobusą, kelionė nuo to pigesnė nepasidaro. Taip, kainos pabrango, pabrango kelionė iš taško A iki taško B, bet iš taško A iki taško C su tarpine stotele ji atpigo.
    O kas liečia keleivių kultūrą tai iš dalies pritariu. Mažiausiai su kultūra prasilenkia pencininkai (asmeninė patirtis). Kitą vertus Kaunas niekada neturėjo tokios "kaimiečių" injekcijos kaip Vilnius turi kasmet, bet dalį jų miestas paverčia normaliais žmonėmis, kita dalis išvažiuoja ir nebegrįžta. Ir ačiū jiems :D

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Manau, kad jeigu tokia tvarka būtų Lietuvoje, nieko nepagautų su pasibaigusiu važiavimo laiku. Už tai pagautų labai daug žmonių, kurių važiavimo laikas dar neprasidėjęs, nes visi užrašytų valanda vėlesnį laiką. :}

      Na, pensininkai irgi bjauroki - patys stumdo, patys rėkia, o vietos atsisėsti irgi reikalauja lyg būtų ją išsipirkę. :} Kaune, beje, būna tokios injekcijos atvažiavusių mokytis į profkes. Tada kokį mėnesį būna tokie vaizdzialiai kaip dėžė alaus, perkama pirmadienį, kabinėjimasis prie visų išlipančių keleivių, komentuojant jų išvaizdą, veido išraišką ir t.t. ir pan., bet po kelių mėnesių jie arba pripranta, arba grįžta namo į savo kaimus. Gal kad Kaunas yra toks tikrai labai kietakaktiškas ir konservatoriškas miestas.

      Panaikinti
    2. Kaunas yra labai gražus miestas ir jei ne vietinis kietakakčių mentalitetas, tai greičiausiai gyvenčiau Kaune. Bet....

      Kas liečią VVT sistemą.... Kadangi gyvename kapitalistinio liberalizmo erdvėje esame priversti mokėti visur, visada ir už viską ir kartai ta kaina toli gražu nėra logiškai pagrįsta. Bet užtai mes turime teisę tai užginčyti, bet čia jau kita tema:)

      Panaikinti